Mijn verhaal

Voorstelhoekje uit 2016
Plaats reactie
LiekeW

Mijn verhaal

Bericht door LiekeW »

Hoi allemaal,

Ook ik zal hier mijn verhaal vertellen.
Op dinsdag 6 september ben ik bij de huisarts langs gegaan, omdat ik in mijn ogen een onrustige moedervlek had.
Na onderzoek vond de huisarts de moedervlek ook onrustig en werd ik doorgestuurd naar de dermatoloog.
Gelukkig kon ik donderdag 15 september al terecht bij de dermatoloog, dus heel veel tijd om me zorgen te maken dat het misschien niet goed kon zijn had ik niet.
De dermatoloog bekeek de moedervlek aandachtig, maar het leek erop dat de moedervlek goedaardig was.
Ik moest de keuze maken of ik de moedervlek weg wilde halen of liet zitten.
Garantie dat het goed blijft, kunnen ze niet geven, dus daarom maar gekozen om het weg te laten halen, het was ook een nare moedervlek om te zien.
Op 3 oktober was het dan zover de moedervlek werd weggehaald.
De excisie viel mij echt mee, en na 2 dagen kon ik al weer veel doen met mijn arm (behalve zwaar tillen).
2 Weken later zou ik door dermatoloog gebeld worden voor de uitslag, ik ging er van uit dat het goed zou zijn.
De telefoon ging die dag eerder dan dat het telefonisch spreekuur zou beginnen, direct begon de twijfel of het wel goed zou zijn.
Helaas was de uitslag nog niet bekend, pathologen in het ziekenhuis konden de moedervlek niet goed beoordelen en werd daardoor opgestuurd naar een ander ziekenhuis.
4 Weken later had ik weer afspraak met de dermatoloog voor de uitslag.
Deze 4 weken waren de langste weken van mijn leven vol onzekerheid.
Helaas had de dermatoloog geen goed nieuws, de moedervlek bleek toch een melanoom te zijn, gelukkig was het bij mij nog in beginstadium. De melanoom had een Breslow-dikte van 0,7.
Vorige week heb ik een re-excisie gehad, dit keer viel het me niet mee.
15 hechtingen in de rechter onderarm waren de eerste dagen behoorlijk pijnlijk.
Vandaag, precies 1 week verder, kan ik mijn arm weer redelijk goed gebruiken en ben ik weer aan het werk.
Volgende week donderdag weer de uitslag, ik probeer maar weer van het beste uit te gaan.
Als de uitslag goed is, moet ik over een half jaar terugkomen voor controle.

Als ik de verhalen zo lees op dit forum, besef ik me volkomen dat ik heel dankbaar moet zijn dat ik er vroeg stadium bij ben.
Ik wens een ieder die geconfronteerd word met deze maar ook met andere ziektes heel veel sterkte toe.

Groetjes,
Lieke
marti

Re: Mijn verhaal

Bericht door marti »

Dag Lieke,

Wat een lange periode onzekerheid heb je moeten doormaken, goed dat dit uitvoerig is uitgezocht, maar 6 weken zijn erg lang.
Ja, het ongemak, zelfs na de 2e excisie is om over heen te komen, het leven met een onzekerheid is iets waar je aan zult moeten wennen. Ikzelf werd in 2009 hiermee geconfronteerd - en ja ik had tijd nodig om weer in balans te komen.

Mooi dat de dikte minder dan 1 mm was, daarmee zit je aan de best denkbare kant van de melanomen, en natuurlijk hopen dat de snijranden vrij zijn en de tweede operatie afdoende is gebleken.

Goed dat je van beste blijft uitgaan, en waarom ook niet, alle kans dat de behandeling bestaat uit over 6 maanden terug komen, instructie voor zelfonderzoek en natuurlijk alert moet blijven op veranderingen, en dat dat je je eerste en laatste kennismaking met melanoom zal zijn.

Toch blijft er de onzekerheid:In het begin valt dat niet mee; bij alles wat anders is, vraag je je soms af "het zal toch niet?", maar de tijd zal je beste vriend blijken te zijn. Als alles verder goed gaat krijg je wat meer vertrouwen.

Inderdaad, je kunt dankbaar zijn dat dit melanoom in een vroeg stadium is gevonden, meevoelend dat je iedereen sterkte wenst die in een verder stadium zijn; vlak niet uit dat je zelf tijd nodig zult hebben om je vertrouwen weer terug te vinden. Je hebt gezien dat iedereen zich erg betrokken voelt bij elkaar, ik hoop ook dat je het vervolg van je uitslagen met ons wilt delen.

Nog een vraag: ben je gezien door een arts uit een melanoomcentrum, dat lijkt misschien onnodig bij een dun melanoom, toch heb je recht op de beste zorg - en daar kun je (terecht) van mening over verschillen- soms krijg je dat het beste in een centrum voor melanoom, zie ook deze site. Maar belangrijk is en blijft dat je je veilig voelt bij de arts bij wie je onder behandeling bent.

Hoop met je mee op goede uitslag van de re-excisie, laat je dat aan ons weten ?

Sterkte en groet

Marti
LiekeW

Bericht door LiekeW »

Beste Marti,

Hartelijk dank voor jouw reactie!

Nog even een antwoord op jouw vraag.
Ik ben inderdaad gezien door een arts van een melanoomcentrum (Isala Klinieken in Zwolle).
Ik heb een goed gevoel bij de dermatoloog, voelt vertrouwd en legt de zaken goed en uitgebreid uit en leeft erg mee.
Erg fijn!

Ik laat zeker nog even weten, wat de uitslag is, volgende week donderdag!

Groetjes,
Lieke
marti

Bericht door marti »

Dag Lieke,

Dank je wel, belangrijk een goed gevoel te hebben bij een arts, heel goed dat je in een centrum voor melanoom bent.

Ik duim met je mee voor volgende week donderdag,

Groet
Marti
Plaats reactie