Letty schreef:Ik heb door dit medicijn zo'n last van hoofd jeuk iemand een goeie tip!!!
Voor mijn lichaam heb ik een goede zalf... Maarja dat kun je niet steeds in je haar smeren!!
Groetjes Letty
Kijk je uit met de winterzon? Vemurafenib/Zelboraf kan daar slecht tegen. Misschien is dat de reden? Anders idd de dermatoloog bellen..
Gr, Rick
In het algemeen werken BRAF remmers van "binnen" uit op de huid. Merkbaar aan jeuk, uitslag, bultjes, schraalheid etc.
Met name bij Vemurafenib is er ook sprake van een hoge mate van lichtgevoeligheid van de huid. Dit uit zich in wat b.v. een zonneverbranding lijkt.
Mijn oncologe heeft mij, met de ervaringen met Vemurafenib in het hoofd, ook in eerste instantie aangeraden om me behalve met zalf ook met een anti-zonnebrand middel in te smeren toen ik met Dabrafenib begon.
Het beschermen tegen de zon en in goede conditie houden van de huid doet men ook in verband met een ander fenomeen. De z.g. paradoxale werking van BRAF inhibitors. Het middel dat huidkanker tracht te remmen ziet men in de praktijk ook als aanleiding voor het onstaan van nieuwe huidtumoren b.v. carcinomen.
Mijn vader (74 jaar) is vorig jaar in mei geopereerd aan een melanoom op zijn buik.
Na enkele weken was er al een uitzaaiing terug op zijn buik. Dan hebben ze het "gebied" uitgebreid en groter weggesneden.
Zag er allemaal goed uit en volgens de chirurg was er geen nabehandeling nodig.
Vader ging toen uitrusten op vakantie in september met een vrij goed gevoel.
Toen hij terug thuiskwam was hij aan het klagen van jeuk en prikkelingen op zijn buik.
We hebben hem dan direct gecontroleerd en zagen dat hij terug vol uitslag stond.
Na een biopsie kwam het verdikt dat het terug uitzaaiingen zijn en weer verder moest worden weggesneden.
Ze hebben dan bijna de helft van zijn buik weggesneden en huid van zijn benen geschraapt om daar te gebruiken.
Na enkele complicaties kwam hij terug op zijn plooi en moest nadien (november 2014) starten met Zelboraf 2X4 per dag.
In het begin werd hij gek van de jeuk maar die is gelukkig voorbij.
Nu heeft hij regelmatig een raar gevoel in zijn hoofd en zijn ogen, maar enorm veel last van kloven en heel veel eelt onder zijn voeten.
Ook voeten zijn vuurrood en opgezwollen.
Weinig aan te doen volgens Oncoloog en best behandeling blijven volhouden.
Dus moed erin houden en hopelijk verminderen de bijwerkingen snel...
Zijn er misschien nog mensen die hier last van hadden/hebben? en er iets hebben tegen gevonden?
Aan iedereen heel veel sterkte hier en ook de naasten want voor hen is het ook heel zwaar.
Eerste vraag als ik je verhaal lees, is waarom je vader niet de combinatie dabrafenib/trametinib krijgt; hetzelfde maar beter, minder bijwerkingen en dit werkt langer.
Plus het lijken idd allemaal klachten dit gepaard gaan met vemurafenib, behalve hoofd en ogen. Misschien heeft iemand anders hier dat wel gehad?
Heeft je vader ook scans van de hersenen gehad?