START ANTI PD1-delen ervaringen

rick1981

Re: START ANTI PD1-delen ervaringen

Bericht door rick1981 »

Tom,
Ben geen arts, maar aangezien het BRAF/MEK remmers zijn, zie ik niet snel de synergy. Bij immuuntherapie gaat het om een boost die nog verder wordt aangejaagd...
Gr, Rick
Flower2014

Bericht door Flower2014 »

Dit klinkt allemaal heel positief!

Ligt het aan mij, of lijkt de ontwikkeling ter bestrijding van melanoomkanker in een stroomversnelling te zijn geraakt?

Ferdi mocht vandaag weer door voor kuur nr. 2. De bloedwaardes zijn gestegen in positieve zin. Ik weet, het zegt nog niets, maar het geeft wel moed. Hij heeft aangegeven veel ongemak te hebben van zijn rug, rib en buik. De arts kan hier pijnstillers voor voorschrijven, maar voor nu is het met paracetamol nog onder controle te houden dus houden we het nog even zo.

We gaan er weer voor. Ik denk dat we ondanks alles niet mogen klagen.
Paladium

Bericht door Paladium »

@Rick en Tom: Voor zover ik het begrijp uit wat ik er over gelezen heb zou bestraling alléén al een effect op het immuunsysteem hebben. Het beschadigde tumormateriaal maakt herkenning door het eigen immuumsysteem van levend tumormateriaal (beter) mogelijk is de theorie.

De mogelijke synergie tussen immunotherapie en bestraling komt dan voort uit enerzijds het voorkomen van het onontdekt blijven van levende tumorcellen via het afschermen van contactpunten die het mogelijk maken om een reactie van het immuunsysteem te onderdrukken (anti CTLA-4, anti PD-1/L1) en anderzijds het via het beschadigen van tumormateriaal aanbieden van informatie aan het immuunsysteem dat een reactie van het immuunsysteem uitlokt. Beide mechanismen zouden dan leiden tot een hogere staat van paraatheid van het immuunsysteem.

Als ik er goed over nadenk lijkt het via bestralen actiever maken van het immuunsysteem een beetje op vaccineren. Alleen wordt het vaccinatie materiaal nu niet buiten het menselijk lichaam maar in het lichaam zelf via bestraling geproduceerd.
Meer info rondom melanoom? Zie b.v. : http://www.melanoomforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=563
Paladium

Bericht door Paladium »

Voor alle anti PD-1 patiënten: het is heel bemoedigend om te zien dat iedereen er baat bij lijkt te hebben ondanks de af en toe schrijnende uitgangspositie bij aanvang van de therapie.

Sterkte en geluk,
Ben
Meer info rondom melanoom? Zie b.v. : http://www.melanoomforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=563
Tom

Bericht door Tom »

Rick: het was wishful thinking! ;) (alhoewel blijft de hoop)

Ben: interessant! ga ik ook eens aan de onc vragen.
Willem

Bericht door Willem »

Hallo allen,

Een paar weken geleden werden op het Ipi-onderwerp berichten door Rick en Ben geplaatst dat er inmiddels gebleken is dat er na 3 jaar een plateau optreedt in de overlevingscurve na behandeling met Ipi, zelfs als die maar uit een enkele kuur had bestaan. Ongeveer 20% van de oorspronkelijke groep komt vanaf dan dus niet meer te overlijden. Dat is dus een echt resultaat: niet de ORRs of PFS substituutgegevens, of hoe het allemaal heten mag, waar het onderzoek in eerste instantie gebruik van maakt, maar overall survival (OS). (Alhoewel ik ook ergens zag dat er een sterk verband zou zijn tussen Progression Free Survival en OS, zodat je voortaan geen jaren meer hoeft door te gaan met je onderzoek voordat je OS kan inschatten).
Mijn vraag is: als zo'n plateau zich voordoet bij Ipi, dan zou het zeker ook moeten bestaan voor anti-PD1?. De tijd om dat te kunnen zeggen is natuurlijk nog niet lang genoeg geweest, maar zo langzamerhand zou je toch al een afbuiging moeten kunnen zien naar een vlak verloop in de overlevingscurve na een jaar of 3.
Weet iemand hier iets van, of iemands oncoloog?

Wiel
Paladium

Bericht door Paladium »

Hoi Wiel,

Ben zelf niet voldoende bekend met de statistiek om überhaupt te doorzien of hetgeen jij uit de betreffende curve haalt juist of onjuist is. Mocht jij dat wel zijn dan nodig ik je bij deze uit om ons daar in te helpen. Om e.e.a. te verduidelijken als dat kan.

Wat het publiceren van de bewuste data betreft geeft de betreffende curve met de resultaten van deze specifieke eerste generatie immunotherapie (Ipilimumab /Yervoy) aan dat de weg van de z.g. checkpoint blockade veelbelovend is op basis van de langjarige gegevens.
Wat Yervoy betreft is het aanslag percentage belachelijk laag. Een enkeling kan er inderdaad langdurig baat bij hebben. Dat is met de nieuwe anti PD-1 middelen (ook een checkpoint blockade) wat response betreft al duidelijk verbeterd.

En laten we eerlijk zijn. Zolang er nog geen middel is dat genezing, klinische genezing of een langdurig stabiele tumorlast voor het overgrote deel van de patiënten mogelijk maakt lijkt me een middel dat een grote kans op aanslaan combineerd met een langdurige progressievrije overleving het meest realistische waar we de komende tijd op mogen hopen.

Voor anti PD-1 heb ik overigens nog geen curves gezien die opgemaakt zijn uit zoveel data. Daar zullen we op moeten wachten. Er zijn wel wat extrapolatie oefeningen, maar die worden met het aanwassen van echte data meestal naar beneden bijgesteld.

Sterkte en geluk,
Ben
Laatst gewijzigd door Paladium op zo 11 jan 2015, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem

Bericht door Willem »

Hallo Ben,

Dat gegeven over het plateau na 3 jaar Ipi is door Tom (zie ik nu) en jijzelf geplaatst. Daarin zie je de survival curve na 3 jaar inderdaad vlak gaan lopen, tot 10 jaar aan toe. Ook de onderzoekers die deze samenvattende curve geproduceerd hebben zeggen het zelf van dat plateau (was geloof ik Ribas, of anders Hodi, in ieder geval een van de Amerikaanse top dogs). En daarna komt de Franse meneer Eggermont met zijn schattingen van 50 procent cure of meer binnen 5-10 jaar. Dat zal hij dus hebben doorgetrokken vanuit een vergelijking en sommatie van de effecten van anti-PD1 en Ipi. Als Ipi 20% uiteindelijke survival doet, en anti-PD1 iets meer, en we houden er rekening mee dat die effecten elkaar voor een deel overlappen (als je van het ene geneest zal je wellicht ook van het andere genezen, dus dat moet je niet dubbel tellen) dan zou hij best gelijk kunnen hebben. Ik zou zeggen dat dat zo ongeveer het belangrijkste resultaat is wat er op het ogenblik is qua vooruitzichten voor gemetastaseerde melanomen. Behalve dan voor hersenmetastasen, want die worden overal buiten gehouden.

Wiel
Wiel
Paladium

Bericht door Paladium »

Hoi Wiel,

Die 20% zie ik zo snel niet. Als je met 100 man vertrekt gaat Ipi bij 10-15 man werken. Daarvan ziet men bij 17-25% (2-4 personen) een heel langdurig effect, althans zo leg ik de cijfers uit.
Onder de horizontale as van de grafiek zie je ook wat mij het aantal personen lijkt dat op een gegeven tijdstip nog in leven is. Kan die niet geheel rijmen met de genoemde percentages maar ik zie er na 120 maanden geen 960 personen in leven van de dik 4800 personen waar het mee begon. Ben de eerste om toe te geven dat het cijfermateriaal en de hoeveelheid aan definities het me niet makkelijk maakt om e.e.a. te doorzien :?

Waar het hem uiteindelijk om gaat is dat langzaam aan duidelijk begint te worden dat er steeds meer zwakheden in kaart worden gebracht en van daar uit steeds meer middelen om daar op aan te grijpen. De statistieken lijken dit te bevestigen voor wat betreft het doelgericht aan het werk zetten van het immuunsysteem.

Sterkte en geluk,
Ben

P.s. Betreffende grafiek staat hier http://www.melanoomforum.nl/viewtopic.php?f=37&t=568
Laatst gewijzigd door Paladium op ma 12 jan 2015, 07:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem

Bericht door Willem »

Ha Ben,

Het wordt een beetje technisch voor op de late avond, maar ik geloof dat jouw interpretatie te pessimistisch is. De grafiek begint met 100 mensen die Ipi krijgen, en na 3 jaar zijn er daar nog 20 van over. Dat is het uiteindelijke plateau. In de toelichtende tekst is dat ook precies wat de auteur zegt. Dat is ook zo verheugend.
Nog zo'n plateau erbij van de anti-PD1 en je zit op 50%!!!
En of dat inderdaad zo is zullen we hopelijk gauw zien.

Uitziend naar verdere gedachtenwisseling,

Wiel
Plaats reactie