vermoedelijk melanoom weefsel doorgestuurd

Francis

Re: vermoedelijk melanoom weefsel doorgestuurd

Bericht door Francis »

Hoi,
Heel veel succes.
Ik ben herstellende van de operatie. Nu 2.5 week gelden. 3lymfe weggehaald. In hals en oksel. De melanoom zat op mijn rug.
Jij beslist zelf of je de poortwachtersklieren wil laten verwijderen. Het is jouw lichaam.
Mijn melanoom was 0.6 breslow en mijn keuze stond vast. Het zekere voor het onzekere nemen. Hier had ik mijn eigen redenen voor en de eventuele consequenties heb ik voor lief genomen. Nu blijkt dat ik schoon ben. Maar wat als het niet zo was geweest? Denk er goed over na. En lees een nieuw artikel op de melanoomsite.
esther

Bericht door esther »

Hallo francis

lees dat ze bij jou 3 lymfeklieren hadden verwijderd en je schoon was. Hebben ze jou nog gewaarschuwd voor de risico's van de poortwachters klier hals?
Ik had ook een melanoom op r schouder blad waarbij 1 poortwachter klier oksel en 2 hals. Ze hebben alleen die in de oksel verwijdert gezien risico dat die in de hals meer risico's gaven terwijl ze misschien wel schoon waren. Overigens was t geen speciale hoofd hals chirurg.
ik krijg nu iedere 3 mnd echo van hals klieren ter controle. Had je veel last na verwijderen hals klier en wat zei jouw arts hierover?
Ze zeiden wel bij mij,oksel was hoofd?poortwachter,die schoon dan kan er geen uitzaaiing hals zitten. Ik begrijp t nog steeds niet...en als ik lees dat bij jou wel gebeurt is?
Groetjes esther
stokkie

Bericht door stokkie »

Francis. Hier doen ze geen poortwachtersonderzoek onder de mm. Ik krijg nu wel over 3 maanden een nieuwe echo van de klieren. Als hij nog steeds opgezet is doen ze een punctie. Dus dat is iig wat.

ik heb nu wel een onderhuids bultje ontdekt tussen mijn litteken en de lymfeklieren in.
kan dat een intransit metastase zijn? De dermatoloog zei dat niet in zoveel woorden maar zei wel dat als ik 7 mei kom om een verdachte moedervlek weg te halen. Hij even gaat voelen of het gegroeid is.

als de re excisie schoon was dan kan zo'n uitzaaiing toch niet? Of wel omdat dat celletje gewoon onderweg in de lymfepaden is gestopt en de rest van de cellen netjes in het melanoom zijn blijven zitten?

Sommige dingen vind je echt niet via google , dus wellicht dat iemand dat hier weet.

groetjes en sterkte allemaal
jan_035

Bericht door jan_035 »

Dag Stokkie,

Voordat een melanoom wordt verwijderd kunnen er al cellen zijn losgeraakt en (meestal) naar een lymfklier vervoerd worden, of (minder vaak) direct in de bloedbaan komen.
Bij een dun melanoom is dat zeldzaam, bij een dik melanoom komt dat nog wel eens voor.
Zo kunnen er ook melanoomcellen halverwege de lymfklier blijven steken.
Uiteraard hoop ik voor je dat het bultje geen metastase is en dat ook de lymfklieren vrij blijven.

Sterkte

Jan
stokkie

Bericht door stokkie »

Jan. Bedankt voor de duidelijke uitleg.

mijn melanoom was dun 0,8 mm. Dus we gaan maar uit van het positieve.
Groetjes Mirjam
Plaats reactie