studie combi Trametinib en Dabrafenib
Re: studie combi Trametinib en Dabrafenib
ik las net een artikel:
Metastatic melanoma patients treated with a combination of the BRAF inhibitor dabrafenib and the MEK inhibitor trametinib experienced a median overall survival of 23.8 months (HR = 0.73, P = .24) compared with 20.2 months for dabrafenib alone. The results are not statistically significant partly due to the crossover of patients from the monotherapy arm to the combination arm.
The 18-month overall survival rate is 63% for the combination.
[...] Patients in the phase II portion of the trial were randomized evenly to receive either 150 mg of dabrafenib twice daily, or one of two dose combinations of concurrent dabrafenib plus trametinib, including a 150 mg dose of dabrafenib twice daily plus 2 mg of trametinib once daily (150/2; a combination that is currently being tested in phase III clinical trials). [...]
===> vraagje: krijgt iedereen hier dezelfde dosis??
Metastatic melanoma patients treated with a combination of the BRAF inhibitor dabrafenib and the MEK inhibitor trametinib experienced a median overall survival of 23.8 months (HR = 0.73, P = .24) compared with 20.2 months for dabrafenib alone. The results are not statistically significant partly due to the crossover of patients from the monotherapy arm to the combination arm.
The 18-month overall survival rate is 63% for the combination.
[...] Patients in the phase II portion of the trial were randomized evenly to receive either 150 mg of dabrafenib twice daily, or one of two dose combinations of concurrent dabrafenib plus trametinib, including a 150 mg dose of dabrafenib twice daily plus 2 mg of trametinib once daily (150/2; a combination that is currently being tested in phase III clinical trials). [...]
===> vraagje: krijgt iedereen hier dezelfde dosis??
Hey Sandra, dat is goed nieuws voor je!
Mijn zus heeft "enkel" als nevenwerkingen:
- vermoeidheid
- ontstekingen van het vetweefsel in haar benen (knobbeltjes dus die warm aanvoelen en voelen als een blauwe plek)
- soms pijnlijke gewrichten (zeer zelden)
en sinds kort
- een hoge bloeddruk (wordt geregeld met pillen)
Hou ons zeker op de hoogte! Succes!
Groetjes
Mijn zus heeft "enkel" als nevenwerkingen:
- vermoeidheid
- ontstekingen van het vetweefsel in haar benen (knobbeltjes dus die warm aanvoelen en voelen als een blauwe plek)
- soms pijnlijke gewrichten (zeer zelden)
en sinds kort
- een hoge bloeddruk (wordt geregeld met pillen)
Hou ons zeker op de hoogte! Succes!
Groetjes
Hallo allemaal
Update van mij, ik ben nu 2 maanden aan de combi en het gaat heel goed zei de oncoloog afgelopen maandag. Wij krijgen dus een heerlijke kerst en oud en nieuw. Mijn melanoomwaarden zijn van 0,29 naar 0,05 gegaan dus dat is van een gezond persoon. Bijwerkingen heb ik wel of gehad. De eerste 3 weken erg droge mond (maar met 2 liter water op een dag ging dat goed), erg moe, ontstekingen zoals bovenstaande reactie op armen en benen, zere spieren en gewrichten. Daarna kreeg ik koorts 39.5 ik moest stoppen met medicijnen en om de 6 uur paracetamol in nemen 1000 mg. De koorts zakte en ik mocht de combi weer innemen samen met paracetamol, helaas kwam de koorts weer terug en moest ik nu stoppen met de capsules en doorgaan met de pil en paracetamol. Nou we kunnen melden dat het kwam door de capsules want ik was helemaal koorts vrij ook zonder paracetamol. Nu zit ik (na 2 weken ellende)op de volle medicijnen weer en prednisolon dit werkt super. Geen koorts, geen ontstekingen, niet meer moe (iets te hyper haha). Sandra ik hoop dat jij net zoveel baat erbij hebt als ons allemaal. Tevens wil ik iedereen een goede kerst en een fijn en gelukkig 2014 toewensen.
Groetjes Marjon
Update van mij, ik ben nu 2 maanden aan de combi en het gaat heel goed zei de oncoloog afgelopen maandag. Wij krijgen dus een heerlijke kerst en oud en nieuw. Mijn melanoomwaarden zijn van 0,29 naar 0,05 gegaan dus dat is van een gezond persoon. Bijwerkingen heb ik wel of gehad. De eerste 3 weken erg droge mond (maar met 2 liter water op een dag ging dat goed), erg moe, ontstekingen zoals bovenstaande reactie op armen en benen, zere spieren en gewrichten. Daarna kreeg ik koorts 39.5 ik moest stoppen met medicijnen en om de 6 uur paracetamol in nemen 1000 mg. De koorts zakte en ik mocht de combi weer innemen samen met paracetamol, helaas kwam de koorts weer terug en moest ik nu stoppen met de capsules en doorgaan met de pil en paracetamol. Nou we kunnen melden dat het kwam door de capsules want ik was helemaal koorts vrij ook zonder paracetamol. Nu zit ik (na 2 weken ellende)op de volle medicijnen weer en prednisolon dit werkt super. Geen koorts, geen ontstekingen, niet meer moe (iets te hyper haha). Sandra ik hoop dat jij net zoveel baat erbij hebt als ons allemaal. Tevens wil ik iedereen een goede kerst en een fijn en gelukkig 2014 toewensen.
Groetjes Marjon
-
Inmiddels ruim 8 weken de combinatie medicijnen in gebruik. In 1e instantie slechts beperkt bijwerkingen (vermoeidheid en een wat warm gezicht), daarna (na een week of 3 a 4) koude rillingen en hoge koorts richting de 40. Veel paracetamols nemen (8 per dag), echter werking werd steeds minder. Onderzoeken laten doen in Lumc. Virussen etc. zoveel mogelijk uitgesloten. Antibiotica kuur gehad. Oorzaak koorts etc. ligt hoogstwaarschijnlijk bij dabrafenib. Dosering (was 2 x daags 2 tabletten) sinds ruim 2 weken gehalveerd. Gaat qua koorts/rillingen beter, echter vorige week toch weer problemen (wel minder verhoging: hoog 38) met vermoeidheid en lusteloosheid. Oplossing: prednisilon. Werkt zeer snel. Nu bijna 1 week in gebruik. Na 1 week afbouwen. Kan wel gebruikt blijven worden, in overleg met arts, voor het geval koorts etc. weer terugkomt.
Ik ben kwetsbaar klaarblijkelijk voor bacillen etc. en probeer grote groepen te vermijden en zo vaak mogelijk handen te wassen.
Afgelopen woensdag uitslag 1e CT scan. De referentiepunten (uitzaaiingen bij de organen) zijn met gemiddeld circa 40% kleiner geworden. Super bericht dus. Medicijnen doen prima hun werk! Bijwerkingen, hoe vervelend ook, dan maar voor lief nemen. Dosering blijft op lagere niveau doorgezet worden. Bij de volgende scan zal blijken of dit voldoende is om de uitzaaiingen voldoende af te remmen.
Bert
Ik ben kwetsbaar klaarblijkelijk voor bacillen etc. en probeer grote groepen te vermijden en zo vaak mogelijk handen te wassen.
Afgelopen woensdag uitslag 1e CT scan. De referentiepunten (uitzaaiingen bij de organen) zijn met gemiddeld circa 40% kleiner geworden. Super bericht dus. Medicijnen doen prima hun werk! Bijwerkingen, hoe vervelend ook, dan maar voor lief nemen. Dosering blijft op lagere niveau doorgezet worden. Bij de volgende scan zal blijken of dit voldoende is om de uitzaaiingen voldoende af te remmen.
Bert
Zijn in het ziekenhuis.
Bloedwaarden super en lever zelfs nog beter.
Maar bloeddruk blijft hoog dus die medicatie verhogen.
Wegens hoofdpijn wil de oncoloog wel nu vandaag nog een mri doen van het hoofd.
Hij verwacht niets slecht maar wil in kader van de studie zeker zijn
Dus wachten wachten wachten weer
Bloedwaarden super en lever zelfs nog beter.
Maar bloeddruk blijft hoog dus die medicatie verhogen.
Wegens hoofdpijn wil de oncoloog wel nu vandaag nog een mri doen van het hoofd.
Hij verwacht niets slecht maar wil in kader van de studie zeker zijn
Dus wachten wachten wachten weer
Hoi Tom,
Die duim van mij is nog niet zo gek.
Was er nog een verklaring voor de hoofdpijn ?
Prettige dagen,
Ineke
Die duim van mij is nog niet zo gek.
Was er nog een verklaring voor de hoofdpijn ?
Prettige dagen,
Ineke
Waarschijnlijk de hoge bloeddruk, nevenwerkingen en stress. Het was ook niet ondraaglijk of abnormaal mr toch wou hij een mri...
hoge bloeddruk is onder controle met medicatie, alles prima
vermoeidheid valt ook beter mee dan 2tal weken geleden
vermoeidheid valt ook beter mee dan 2tal weken geleden
ik las net een artikel dat deze combi in Amerika FDA goedgekeurd is ---> wat betekent dat het ziekenfonds dit goedkeurt en het een voorhande behandeling wordt (buiten studies). na FDA in Amerika volgt meestal Europa (altijd wat maanden achterop)
maar goed nieuws dus!
maar goed nieuws dus!
Helaas kreeg ik weer koorts rond oud en nieuw en moesten we weer tijdelijk stoppen met de dabrafenib. Nu slik ik naast de prednisolon ook nog 4x 1000 mg paracetamol en tot nu toe blijven we koorts vrij. Het is wel heel vervelend die koorts en je bent zo bang dat een arts op een gegeven moment zegt. We trekken de stop eruit. Hopen dat het nu weg blijft.
Groetjes Marjon
Groetjes Marjon