Hoi Lucina,
Wat fantastisch!! Ik ben ontzettend blij voor jullie! Ik hoop dat deze stijgende lijn zich voort zal zetten. Geniet lekker van jullie weekend weg
Wij zijn net gebeld door het avl, ik kopieer weer even het bericht Ferdi, hij kan het altijd veel beter verwoorden dan ik:
ben vanmiddag gebeld door m'n behandelend arts, dr. Haanen. De bloedwaarde van de tumor marker was wel weer verhoogd van 0.65 naar 0.95 waar de waarde toen ik werd opgenomen op 19 januari juist nog was gedaald tot 0.45, dus dan zijn dit minder goede berichten.
Omdat ik me wel juist steeds wat beter ga voelen kunnen we het nog even blijven aankijken, want wellicht dat de kuur alsnog zal aanslaan, ze zien dat vaker, een zogenoemde 'late response'.
Ik moet ze in het avl wel goed op de hoogte houden, want bij verslechtering willen ze graag direct ingrijpen en beginnen met BRAF remmers (hier kan direct mee begonnen worden en geeft vaak snel verbetering). Vervolgens kunnen we de combinatie therapie (nu nog in studie verband) van BRAF + MEK remmers aanvragen en daar mee verder gaan omdat daar de resultaten beter van zijn. Omdat ze beide net zo snel effect sorteren maakt het weinig uit of je met de combinatie zou beginnen of met de BRAF alleen.
Verder hadden we gelezen over een goede bestralingstherapie voor de melanoomuitzaaiingen in de hersenen, de 'gamma knife'. Apparatuur daarvoor staat in Tilburg en daar zou ik eventueel de uitzaaiingen in de hersenen mee kunnen laten behandelen. Echter zolang ik juist vooruitgang boek moeten we dat nog niet doen, want daarmee kan er ook oedeem (vocht) vorming ontstaan wat vervolgens weer met dexamethason (ontstekingsremmer die we zo min mogelijk moeten gebruiken) bestreden worden. Dus dat houden we achter de hand.
Volgende week, 20 februari weer op controle, hopelijk dan wel weer vooruitgang!