Help!

Voorstelhoekje uit 2015
Paladium

Re: Help!

Bericht door Paladium »

Hoi Wiel,

Even kort naar aanleiding van die percentages rond prognoses. Het is niet voor iedereen duidelijk hoe dat soort cijfers gelezen moet worden heb ik gemerkt. Die zeggen per definitie niets exacts over je eigen lot. Je kunt morgen bij wijze van spreken omvallen of zoals we in het zuiden zeggen over 60 jaar door een wanhopige familie doodgeknuppeld moeten worden om er een einde aan te maken. De kans daarop is klein maar in beide gevallen aanwezig. Laten we trouwens maar op het laatste hopen ;)

Sterkte en geluk,
Ben
Meer info rondom melanoom? Zie b.v. : http://www.melanoomforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=563
Paladium

Bericht door Paladium »

Willem schreef: Jij hebt al langer geleden het pad op moeten gaan dat anderen op dit forum - ik bijvoorbeeld, met nog niet meer dan een stadium 1b achter de kiezen - hopelijk in merendeel niet hoeven te gaan.
Daar hoop ik ook op. Voorkomen, voorkomen en nog eens vookomen, vroeg detecteren en profiteren van wat er nu al aan middelen bestaat en in de toekomst beschikbaar wordt.
Willem schreef: Die anderen zijn ondertussen wel bang en vragen om raad. En zoals jij het schetst is volgens mij de enige goede manier waarop we elkaar die raad kunnen geven: gebaseerd op kennis en inzicht, ontleend aan het schiften van al het materiaal dat je daarover kunt vinden, met name wat artsen er zelf van vinden. Dat valt beslist ook niet buiten de vermogens van de belangstellende leek, trouwens, dat schiften.
Je zult ergens in het infomateriaal vinden dat de rol van de patient ook is beschreven. In principe beschrijft men een mondige, goed geïnformeerde partner in het behandelproces. Iemand waarvan verwacht wordt dat hij zichzelf naar vermogen inzicht verschaft in de mogelijkheden, onmogelijkheden en risico's rondom zijn ziekte en behandelplan. Iemand die op basis van die kennis en het begrip gemotiveerd en voorbereidt op eventuele tegenslagen een bepaald traject in gaat. Iemand die met een realistisch beeld met alle aspecten om gaat.
Willem schreef: Ikzelf wordt bijvoorbeeld heel wrevelig als iemand, op het horen van mijn diagnose, zegt: O maar ik had een tante die dat ook had en die is er nog 97 mee geworden! De schifting is hier heel duidelijk: heb ik niks aan, want ik ben je tante niet.

Begrijp ik. Maar is wel een indicatie van wat mogelijk is. Hoopgevend. En hoop en het broodnodige geluk/mazzel zijn naar mening ook een factor in het dragelijk maken en houden van de last.
Willem schreef: Waar ik wel wat aan heb is een gegeven als: De kans dat je hiermee nog 10 jaar in leven blijft is 85%. Vind ik fijner om te horen dan, laten we zeggen, 50%.
No brainer!
Willem schreef: Natuurlijk zijn we allemaal individuen, en kun je soms op kenmerken van individuen inzoomen om gegevens nader te verfijnen, maar aangezien we zelden bij voorbaat iets over individuele gevallen kunnen zeggen is voor ons het weten van het gemiddelde geval vaak het best haalbare.
De kennis daarover schiet te kort. Als er al iets over je specifieke lot op korte termijn wordt voorspeld is dat aan de hand van medische beeldvorming waarvan de resultaten geen andere conclusie toelaten dan capitulatie.
Willem schreef: Ikzelf heb gemerkt dat het kennen van de vijand, in dit soort termen, mij goed doet. In het begin was hij ongrijpbaar, nu weet ik wat er zou kunnen gebeuren, en wat er dan wel en niet mogelijk is.
Ook hier geldt naar mijn mening de "te" regel. Te veel kennis, te veel controle over het proces willen hebben, te weinig vertrouwen in je behandelaar en je lot dragen niet bij aan een duurzaam mentaal/fysieke veerkracht. Hier zul je naar mijn mening gaandeweg ook je eigen balans in moeten vinden. Je leven niet laten leiden door het kreng, maar een leven leiden met het kreng.
Laatst gewijzigd door Paladium op vr 23 jan 2015, 07:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Meer info rondom melanoom? Zie b.v. : http://www.melanoomforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=563
Manonneke

Bericht door Manonneke »

Paladium je hebt helemaal gelijk. Ik ben vrij nieuw op het forum en had misschien in 1e instantie beter niet kunnen reageren. Maar omdat er gevraagd werd naar onze ervaringen heb ik mijn ervaring gedeeld. (Dit keer bekeken vanuit mijn werk, en niet vanuit mijn 'lotgenoten ervaring'.
Ik ben 15 jaar histologisch analist op een pa-lab en in opleiding voor pathologists assistent. Kortom, ik zie heel veel weggenomen huidjes en ik denk dat ik er theoretisch gezien dus wel wat verstand van heb.
Maar het delen van mijn ervaring is inderdaad compleet nutteloos, en nu denk ik ook dat betrokkene er weinig aan heeft. Ga me dus niet meer laten verleiden tot bovenstaande uitspraken. Bedankt voor de les.
Paladium

Bericht door Paladium »

Hoi Manonneke,

Zie het alsjeblieft vooral niet als een les of terechtwijzing. Voor mij was het opstellen van dit epistel in eerste instantie alleen maar een manier om te zien of mijn gevoel, dat diagnose op afstand door leken onverstandig en onethisch is, ook te onderbouwen is met steekhoudende argumenten.
Wat mij betreft ben ik daar voor mijzelf in geslaagd. Ik ben er nu helemaal van overtuigd dat er wat dat betreft maar één richtlijn is: niet doen.
Laat ik wat dat betreft heel eerlijk zijn, ook ik lees af en toe uitspraken van mijzelf terug waarvan ik denk oei, oei dat ging te ver of dat was op het randje. Maar goed al doende leert men. Al doende komt men tot inzichten. Volgende keer beter.

Jouw specifieke kennis is hier trouwens meer dan welkom en in het geheel niet nutteloos. Jij kan waardevolle informatie delen daar waar het b.v. het lezen en duiden van een pathologische rapportage betreft. Wat is mitose ? Wat is ulceratie ? Wat zijn micro-, en macro metastasen ? etc. Gewoon algemeen technische informatie. Met die informatie moet eenieder dan zelf maar zien wat hij er mee doet of wat het voor hem betekent.

In ieder geval welkom op dit forum en dat we nog veel van je mogen horen. Jij bent ook lotgenoot, of begrijp ik dat verkeerd?

Gr,
Ben
Manonneke

Bericht door Manonneke »

Inderdaad ook lotgenoot Ben, bij mijn vader zijn in december multipele uitzaaiingen ontdekt. In 1988 melanoom onderbeen, in 2003 lymfekliermetastases in lies verwijderd met nabestraling en nu is 'het' dus weer terug. Braf+ en gestart met Vemurafenib.
Verder ben ik ten alle tijden bereid om vragen te beantwoorden, en een Pb-tje mag altijd.
Paladium

Bericht door Paladium »

Hoi Manonneke,

Spijt me om dat te horen. Heel veel sterkte en succes toegewenst!

Sterkte en geluk,
Ben
Plaats reactie