ik heb HET nu ook

Voorstelhoekje uit 2013
Plaats reactie
Dick P

ik heb HET nu ook

Bericht door Dick P »

Goedemiddag zittend in de tuin met mijn ziel spreekwoordelijk onder de arm heb ik besloten om ook maar een bericht te plaatsen.
Ja ik heb het ook Kanker een nare naam voor een nog vervelender ziekte.
Mijn naam is Dick Plomp en ik ben een ambitieuze jonge man van 53 ;)
Op 25 september 2012 werd bij een kwaadaardige tumor opgemerkt in mijn linker oog. Ook al zo'n raar woord kwaad "aardig" wie bedenkt nu zo iets,
er is niets aardigs aan.
Op 19 oktober is mijn oog verwijderd in het L.U.M.C. Leiden bij het team van prof.dr.Luyten. ik ben daar super begeleid door Joke van de Berg en het verplegend team.
Nu naar vele omzwervingen en en naslag werken nalezend ben ik er inmiddels achter dat ik het meest onwenselijke scenario aan het doorlopen ben.
Ik heb via mevr.Mensink van het Oog ziekenhuis Rotterdam te horen gekregen dat ik niet in aanmerking kom om mee te doen aan het daar lopende onderzoek
Dentrietische Cel therapie omdat mijn bloed niet voldeed aan de gestelde norm, (ALH waarden), op zich niets verontrustend komt bij 50% van de patiënten voor.
Onder tussen ben ik mijn baan kwijt omdat ik als rij-instructeur een toch wel heel grote dode hoek heb gekregen aan de linker zijde, juist daar waar
de gemiddelde leerling zijn kunsten vertoont.
Staat mijn wereld op zijn kop zijn bijzondere zaken niet meer belangrijk en is het alle daagse bijzonder geworden.
Het besef dat ik met een biologische tijd bom rond loop is simpel weg niet te bevatten je wil er niet aan denken maar om mijn pensioen te halen is van een vaststaand
feit in eens een levens uitdaging geworden.
Ik weet dat het altijd slechter kan het glas meestal half vol is, en de soep niet zo heet gegeten wordt als dat deze wordt op gediend.
Maar eigenlijk is nu maar 1 ding wat ik echt heel graag zou willen gewoon mijn oude saaie leventje terug beviel mij best goed. Ik kom als sinds 1975 in het stadion van mijn
F.C.Utrecht maar na mijn oog operatie niet meer.
Ik zie de mensen om mij heen te laat zeker als zij van links komen en dat voelt niet prettig. Maar nog veel harder werd ik geconfronteerd met het feit dat o.a. in mijn Utrecht
en mijn stadion, en mijn supportershome op mijn Bunnikside het schelde met Kanker tot ware kunst is verheven en opeens voelde ik mij een vreemde en niets thuis in een mij zo'n bekende
en vertrouwde omgeving.
Kennen we de slogan drank maakt meer kapot dan je lief is nog? nu kanker doet dat ook.
Ik ben echter wel vol vertrouwen naar de toekomst neem elke dag zoals die komt en iedere goede week is er een om op terug te kijken.
Ik heb veel lieve mensen in mijn omgeving en een super lieve vrouw die mij door dik en dun steunt.
Ik wens iedereen veel kracht en sterkte met ieders persoonlijk uitdaging.
Geniet van het leven CARPE DIEM
zo dat zat even in de weg vriendelijke groeten
Dick Plomp.
Dick Plomp
Carpe Diem
Henk

Re: ik heb HET nu ook

Bericht door Henk »

Dag Dick

Het is duidelijk dat je het laatste half jaar als een "achtbaan" hebt ervaren. Als je dan door je handicap ook nog je baan verliest is dat dubbel triest.
Ik hoop voor jou dat je weer in wat rustiger water terecht komt, zodat je je (nieuwe) draai weer kunt vinden. Het zien met één oog levert flink wat aanpassingen op. Op de website van de vereniging Oog in oog (even Googelen) vind je een aantal herkenningspunten en tips hoe er mee om te gaan. Bovendien hebben zij a.s. zaterdag een contactdag (ook in Utrecht) waar je mogelijk lotgenoten treft die je met hun eigen ervaringen nog wat verder kunnen helpen.
Veel sterkte verder.

Groetjes

Henk
Jacq

Re: ik heb HET nu ook

Bericht door Jacq »

Hai Dick,

Ik zie je reactie nu pas. We hebben elkaar blijkbaar net gemist, ik ben op 25 oktober in Leiden beland bij het team van Prof Luyten en Lieve Joke. Op 30 november 2012 is ook mijn Knikkeroog (zo noem ik dat) gesneuveld en op de tafel van de pathalogen achtergebleven. Dus ik kan me levendig voorstellen wat je doormaakt.
Idd het hebben van die blinde hoek is frustrerend, ook ik maai regelmatig alles van tafel, loop mensen omver en de blauwe plekken aan mijn linkerkant zijn niet meer te tellen. maar ik fiets weer, en rijd auto.
Dat jij door deze soort kanker ook nog je baan moet verliezen is helemaal triest, ik weet eigenlijk niet goed wat ik daarop moet zeggen.
Het zit in mij om alles van me af te schrijven en dat doe ik nog steeds. Alle verdriet, frustraties, zorgen: ik gooi alles in een dagboek op de pc. Ik typ ondertussen sneller als de beste secretaresse. Het helpt mij enorm: ik ben de frustraties dan kwijt. Gezien jou eerste verhaal zou dat bij jou ook wel eens kunnen helpen ;)
Ik ben een creatief mens en daarbij helpt het kijken met één oog niet echt, maar ik heb gemerkt dat het met enige oefening wel lukt allemaal. Alles moet gewoon langzamer. Dat is voor een druktemaker als ik nog eens een extra straf. Wat ik duidelijk mis is de lichtopbrengst. Ik heb de neiging om te vroeg alle lampen aan te doen, en heb de wattages van mijn lichtpunten verhoogd.
Mijn representatieve baantje kan ik, na goedkeuring door mijn collega's, ook weer terugkrijgen. Met een nieuwe opvallende bril ziet men het kunstoog nauwelijks, en als ik midden door het glas blijf kijken valt het ook niet zo op. Spierpijn in mijn nek is me niet meer vreemd, ik draai meer met mijn hoofd.
Tot vorige week (zie topic behandeling) was mijn prognose verre van rooskleurig omdat er uitzaaiingen in mijn lever zouden zitten. Er restte mij niets anders dan meedoen met trails, en ik was al toegelaten tot het AEB071 onderzoek. Dat beeld is echter bijgesteld. Ik moet het nu ook doen met dat tijdbommetje in mijn lijf. En daarmee leren leven.
Tot nu toe krijg ik geen medicijnen, ik gebruik helemaal niets. Waarom kreeg jij die dendrietische celterapie aangeboden? Had je uitzaaiingen? Of ben je zelf naar Rotterdam gegaan?
Net als jij ben ik er achter gekomen dat het leven thuis het lekkerste voelt. Toch laat ik me niet kisten door mijn oogmelanoom en treed bewust met mijn verhaal naar buiten, open en direct. Ik heb recentelijk tegen iemand gezegd "ik mag dan kanker hebben, de kanker heeft mij niet!"
Wil je me op de hoogte houden van hoe het met je gaat? Dat mag ook met pb-tjes.
groetjes, Jacq
Plaats reactie