wat een angst

Voorstelhoekje uit 2013
Plaats reactie
Joyce

wat een angst

Bericht door Joyce »

Hallo allemaal, mijn naam is Joyce en ik ben 32 jaar en heb een zoontje van 2. Ik heb half mei te horen gekregen dat ik een melanoom had met een dikte van 0.47 mm op de zijkant van mijn voetbed, met kans op uitzaaiingen in de lymfen. De lymfen voelden op dat moment nog goed aan aldus de arts. Er moest wel een groter stuk huid verwijderd worden op mijn voet, waarvoor huidtransplantatie nodig was om het weer te dichten. Deze operatie vond nog geen week later plaats. Inmiddels is de wond bijna volledig geheeld. Maar 3 weken terug waren mijn lymfen in mijn lies enorm vergroot. Het deed zelfs zeer wanneer ik ging zitten. De angst kwam direct omhoog dat het toch uitgezaaid was. Ik was op dat moment op vakantie elders in Nederland. De huisarts die ik daar bezocht heb vertelde me dat het glad aanvoelde en dat het waarschijnlijk door de wond kwam. Ik ben afgelopen week toch nog naar mijn eigen ziekenhuis geweest, wel bij een andere arts, omdat mijn arts op vakantie is. Hij heeft ook weer gevoeld. Hij zei dat ik toch nog maar even 6 weken moet wachten, want als het van de wond afkomt dan moet het dan wel geslonken zijn. En dat bij de diepte van 0.47 mm de kans op uitzaaiingen maar 1% is. Toen ik bij hem wegging was ik totaal niet gerustgesteld. Wat als ik nou precies die ene procent ben? Het voelt zó niet goed. Ik wil heel graag op de artsen vertrouwen, maar het protocol dat zij volgen is geschreven voor de gemiddelde patiënt. Onderzoek is gebaseerd op gemiddelde. Wat als ik nou buiten dat gemiddelde val? Ik zou graag van anderen willen horen welke mogelijkheden er zijn om die lymfen te onderzoeken. En of er symptomen zijn wanneer het in de lymfen zit. En of er anderen zijn met zo'n ondiepe dikte die inderdaad uitzaaiingen hebben (gehad). En ik vind het heel fijn om te lezen dat ik angst mág hebben. Ik moet de komende 5 jaar iedere 3 maanden op controle komen. De ene keer bij de dermatoloog en de andere keer bij de chirurg. Ik hoop op dit forum antwoord te vinden op mijn vragen en steun te vinden voor mijn angst.
sporten

Re: wat een angst

Bericht door sporten »

Hallo Joyce,

Ik kam ij heel goed voorstellen, dat jij je je zorgen maakt.
Jouw melanoom valt echter in de meest gunstige categorie, 0,47 mm.

Ik zou voorlopig maar vertrouwen hebben in het antwoord van de arts, dat de kans zeer wel aanwezig is, dat de lymfen weer gaan slinken.
Ik begrijp, dat je antwoord wilt hebben, hoe dit nu komt en dan wil je wel gelijk antwoord hebben, maar de tijd kan ook genezend werken = dus slinken.

Ik wens je alle goeds toe,

Ineke
Rial

Re: wat een angst

Bericht door Rial »

Hallo Joyce,

Je angst is begrijpelijk, maar met een dikte van 0,47 mm mag je in dit geval "blij" zijn, de kans op uitzaaiingen zijn heel klein.
Ook ik heb regelmatig wat dikkere lympeklieren maar zolang je geen echte verdikking (een bultje) voelt moet je vertrouwen hebben dat er niks aan de hand is.
De tijd en vele controles verder zal ook jou vertrouwen toenemen.
En denk bij jezelf ik hoor niet bij die 1% maar bij die 99% waar het niet meer terugkomt !

Ik wens je ook alle goeds toe,

groet Ria
Plaats reactie