studie combi Trametinib en Dabrafenib

Paladium

Re: studie combi Trametinib en Dabrafenib

Bericht door Paladium »

Niets hypothetisch aan Tom, in die geest heeft het zich voltrokken. Mochten de data inderdaad niet kloppen dan gaat dit ten koste van de patiënt, ten koste van de middelen waaruit het betaald wordt, ten koste van de concurent en ten koste van de reputatie van de toezichthouder.

Alle partijen hebben er dus belang bij dat er controleerbare en accurate gegevens beschikbaar zijn en komen. Wat mij betreft is het ook goed dat de toezichthouder in dit geval heeft ingegrepen. Anders krijgen we wild west toestanden. En ik kan je garanderen wie daar het eerst de dupe van zal zijn.
Meer info rondom melanoom? Zie b.v. : http://www.melanoomforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=563
rick1981

Bericht door rick1981 »

Nieuw research over de combo:
http://www.eurekalert.org/pub_releases/ ... 011215.php

Moffitt Cancer Center researchers have discovered a mechanism that leads to resistance to targeted therapy in melanoma patients and are investigating strategies to counteract it. Targeted biological therapy can reduce toxicity and improve outcomes for many cancer patients, when compared to the adverse effects of standard chemotherapeutic drugs. However, patients often develop resistance to these targeted therapies, resulting in more aggressive cells that can spread to other sites or cause regrowth of primary tumors.
En:
Moffitt researchers found that patients who are on B-Raf inhibitor drugs develop more new metastases than patients who are on standard chemotherapy.
En:
They found that melanoma cells that are resistant to B-Raf inhibitors tend to be more aggressive and invasive, thereby allowing the tumor to spread to a new organ site.

Toch wel iets om rekening mee te houden?! Tom -> te bespreken in Leuven?
Mijn vrouw heeft in eerste instantie veel baat gehad bij de snelle werking van deze medicijnen maar uiteindelijk kwam ze "eruit" met zwaardere en meer tumoren. Achteraf beter geweest om eerder over te stappen op immuno VOOR optreden van resistentie, maar OK dat is achteraf praten.
Tom

Bericht door Tom »

Hoi Rick,

brrrrr. Ga het zeker eens neerleggen...
rick1981

Bericht door rick1981 »

Paladium

Bericht door Paladium »

Hoi Rick,

Dat is inderdaad de pest met voortschrijdend inzicht. De twijfel die het veroorzaakt omtrent eerder, met de toen voorhanden zijnde informatie en beste bedoelingen genomen beslissingen.
Als ik me de tumorlast van je vrouw voor de geest haal waren inhibotors op dat moment het meest zinnige wat ingezet kon worden. Snel de rem op een steeds verder ontsporende trein zetten.

Eerlijk gezegd had ik met de wijsheid van nu ook liever eerst met Ipilimumab begonnen. Maar goed, dat is geweest en daar hebben we nu niets meer aan.

Ondanks die nieuwe inzichten blijft volgens mij overeind staan dat voor de grote groep van patiënten die voor inhibitor therapie in aanmerking komt het overlevingsvoordeel ten opzichte van andere therapiën groot is. Alleen kunnen er nu een paar factoren bijkomen die b.v. de "never change a winning team" gedachte in een ander daglicht stellen, de gedachte over wanneer en hoe lang men deze methode inzet zal doen veranderen.

Wellicht dat mijn oncologe laatst mede vanwege beide door jou aangehaalde resistentie fenomenen al liet vallen dat het eerder en frequenter wisselen van therapie een van de prominente denkrichtingen van dit moment is.

Sterkte en geluk,
Ben
Meer info rondom melanoom? Zie b.v. : http://www.melanoomforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=563
Tom

Bericht door Tom »

Hey jongens,

wat mijn bedenking/vraag daar bij is.
Stel. Een patient wordt resistent. Stopt dan meteen alles of is er nog een gevecht tussen de kanker en de inhibitor?
Paladium

Bericht door Paladium »

Volgens mij meet je resistentie af aan het feit dat uiteindelijk de tumorcel aanmaak de sterfte weer gaat overtreffen. Je leidt uit het bloedbeeld af en stelt via een scan vast dat er weer sprake is van progressie.
Staakt men het middel vervolgens dan kan er sprake zijn van een explosieve groei. Het laatste fenomeen wijst er volgens mij op dat er dus nog sprake was van werkzaamheid ondanks geconstateerde groei. Alleen werd deze groei nog enigzins geremd door de inhibitor, in zoverre is er dan nog sprake van een gevecht. Een gevecht waarbij de inhibitor wel aan de verliezende hand is.

Of dat ook op alle tumoren van toepassing is zou ik zo niet durven zeggen. Bij de groei, maar ook bij de krimp van tumoren spelen meer factoren een rol die per individuele tumor kunnen verschillen. Denk daarbij b.v. aan het gemak waarmee de tumor zich van voedingsstoffen kan voorzien c.q. de inhibitor effectief bij het doel afgeleverd kan worden.

In wezen is het met de bestaande en nieuwe inzichten naar mijn mening ook van ondergeschikt belang. Mede gezien het gegeven dat de volgende therapie hoogstwaarschijnlijk een immunotherapie zal zijn (met de periode die deze nodig heeft om werkzaam te worden) zou ik zelf van het worst case scenario uitgaan, namelijk dat het middel geheel en onherroepelijk is uitgewerkt en daar het verdere behandelplan op inrichten.
Laatst gewijzigd door Paladium op do 15 jan 2015, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom

Bericht door Tom »

Ik weet het niet. Ik vergelijk het altijd met het blokkeren van een deur. Als iedereen duwt, blijft de indringer buiten. Maar als de indringer sterker wordt, buigt de deur (progressie), vallen enkele duwers misschien weg maar is wel een gevecht (dat de indringer uiteindelijk zal winnen) tussen de twee.
Als je ineens alle duwers weg neemt, valt de indringer natuurlijk meteen en groots binnen.

Bedankt voor je kijk, Ben.
rick1981

Bericht door rick1981 »

Weet het niet alleen dat bij mijn vrouw de deur plots-boem dicht was meteen toen de resistentie optrad maar bij haar is de ziekte altijd al agressief geweest.
Tom

Bericht door Tom »

alles was in orde bij bloedonderzoek: lage LDH, gezonde lever en pancreasfuncties, ...
geen hoge bloeddruk, weer wat kilootjes er bij, ...

heb zus wel wat proberen warm maken voor een mri, voor de zekerheid, maar dat wil ze niet.
Plaats reactie