Denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Heb me ook altijd al afgevraagd hoe snel reeds aanwezige of nieuwe tumoren groeien.Tom schreef:in 1ste instantie denk je: oe fijn!
maar ik weet niet of ik het zo'n goed idee/plan vind...
Primaire tumor was bij mij in 2005 9mm in doorsnede. Weet zeker dat deze er in 2002 met ongeveer dezelfde afmeting ook al was. Moet dus ergens voor de eeuwwisseling ontstaan zijn (gok ik).
In de poortwachters werden er in 2005 twee van 2mm aangetroffen. De PET/CT-scan gaf in 2005 verder niets aan. Meen toen opgevangen te hebben dat de detectiegrens van de toenmalige apparatuur bij rond de 5mm lag.
Acht jaar later komt men er na het beoordelen en herbeoordelen van een PET/CT-Scan achter dat er een tumor van 22mm diep in de buikholte zit.
Zat deze er in 2005 ook al ? Is die toen over het hoofd gezien ? Of misschien qua grootte op dat moment onder de detectiegrens ?
Heb in de afgelopen jaren in ieder geval geleerd dat de medische beeldvorming niet feilloos is. Je hebt te maken met de detectiegrenzen van de gebruikte apparatuur(niets aan te doen), beeldvertroebelingen (bij twijfel overdoen) en het feit dat het interpreteren van het beeldmateriaal mensenwerk is.