In de VS is momenteel een trial gaande (met uiteelopende vormen van kanker, maar melanoom had meeste deelnemers in deze trial) die mogelijk naar Europa gaat komen (stadium 4 melanoom). De trial is een combi van Pembrolizumab met een pil genaamd Epacadostat (een zgn. IDO1-remmer ; denk aan MEK-remmer en BRAF-remmer maar dan dus een nieuwe).
Een eerste studie (fase 1/2) laat namelijk postieve resultaten zien in deze trial met naam "Keynote-037".
De resultaten lijken overeen te komen met de resultaten voor Ipilimumab + Nivolumab (combi).
Van de 19 melanoom deelnemers, stopte maar 1 deelnemer wegens bijwerkingen. Van de 18 overgeblevene melanoom deelnemers, was er bij:
- 3 patienten een volledige remissie (volledig wegzijn van de ziekte)
- 7 patienten een gedeeltelijke remissie (gedeeltelijke verdwijning van de ziekte)
- 4 patienten een 'stable disease'-situatie oftewel ziekte is stabiel (noch groei van tumoren, noch krimp)
Hier moet aan worden toegevoegd dat responses ten tijde van schrijven (najaar 2015), nog steeds aan de gang waren (!)
Dit maakt de algemene respons kans (ORR - overall response rate) : 10 / 18 ofewel 56%.
De disease control rate (kans op beheersen van de ziekte - alle scenario's behalve tumorgroei) is zelf 14 / 18 oftewel 78%.
Bron: http://www.melanomacongress.com/docs/SM ... tracts.pdf (pagina 9, Engels 'helaas')
Voorlopige resultaten trial Pembrolizumab + Epacadostat
Re: Voorlopige resultaten trial Pembrolizumab + Epacadostat
http://www.businesswire.com/news/home/2 ... unotherapy
Op deze pagina staat dit verhaal ook. Er staat ook bij dat een fase 3 studie in planning is. Goed nieuws, de ontwikkelingen staan niet stil!
Vraag me af of ik en de andere pembrolizumab gebruikers hier voor in aanmerking kunnen komen. Maar op dit moment is die vraag nog wat prematuur
.
Groetjes,
Patricia
Op deze pagina staat dit verhaal ook. Er staat ook bij dat een fase 3 studie in planning is. Goed nieuws, de ontwikkelingen staan niet stil!
Vraag me af of ik en de andere pembrolizumab gebruikers hier voor in aanmerking kunnen komen. Maar op dit moment is die vraag nog wat prematuur

Groetjes,
Patricia