Melanoom

Plaats reactie
roblinden

Melanoom

Bericht door roblinden »

hallo,
ik ben rob, 55 jaar oud, bij mij is verleden jaar bij toeval een uitzaaiing van een melanoom in mijn nek gevonden. Deze waren ingekapseld, en zijn met succes verwijderd. Daarna heb ik nog 20 bestralingen gehad. Nu is afgelopen mei weer een uitzaaiing gevonden van een melanoom in mijn lymfklier, lever, en altvleesklier. Ik heb daar nu medicijnen voor gekregen om de groei van de kwaadaardige gezwellen te vertragen. Dit middel heet Tafinlar. Op ten duur is dit middel weer uitgewerkt, en dan kan ik misschien in aanmerking komen voor een TIL-behandeling. Zijn er misschien medemelanoompatienten die met deze behandeling ervaring hebben, en zouden mij er wat meer over kunnen vertellen
Paladium

Re: Melanoom

Bericht door Paladium »

Hoi Rob,

Tafinlar is de merknaam voor het middel Dabrafenib.
Zie http://www.melanoomforum.nl/viewtopic.php?f=42&t=328 om meer te weten te komen.

Voor zover mijn kennis reikt laat Dabrafenib de tumoren "versterven" door in te grijpen op het signaaltje dat celdeling in gang zet. Bij tumorgroei worden er meer cellen aangemaakt dan dat er door natuurlijk verloop afsterven. Bij mijzelf heeft Dabrafenib de tumorlast behoorlijk verminderd en deze is op het moment stabiel: de groei is gelijk aan datgene wat afsterft.
Het in bovenstaande link beschreven middel Trametinib (merknaam Mekinist) verlengd de tijd voordat de tumor resistent wordt voor Dabrafenib. Zoals je schrijft is Dabrafenib dan uitgewerkt met als effect dat er weer tumorgroei kan gaan plaatsvinden.

Zoals je ziet kan ik je helaas niets vertellen over een TIL behandeling als dat de vraag was.

Zou wel eens informeren, als dat nog niet met jou besproken is, waarom de combinatie Dabrafenib/Trametinib voor jou geen optie is.

Veel sterkte,
Ben
Meer info rondom melanoom? Zie b.v. : http://www.melanoomforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=563
Plaats reactie