dun melanoom maar snijranden diagnostische excisie

Plaats reactie
stokkie

dun melanoom maar snijranden diagnostische excisie

Bericht door stokkie »

Hoi allemaal.

ik had vandaag de dermatoloog aan de lijn omdat ik nog vragen had.
ik heb drie weken geleden een diagnostische excisie gehad en kreeg donderdag telefoon dat het een melanoom was van 0,8 mm.
a.s. donderdag ga ik voor de re excisie.
Maar ik bedacht me ineens dat ik verder nog geen gegevens had van het melanoom dus vandaag contact mer de dermatoloog.
ik vroeg naar de snijranden. Hij zei:" die zullen wel schoon zijn aangezien het zo'n dun melanoom is"
Maar hij pakte toch even de gegevens erbij.
ineens zegt hij:" hè dat is vreemd. In de uiteinde vam de snijranden zijn cellen gevonden"

Hierna was het gesprek afgelopen. Hij vertelde dat de chirurg alles verder met me zou oppakken en dat hij wel een sentinel node aanraadt.

Nu ben ik benieuwd. Zijn hier meer mensen met een dun melanoom waarvan de snijranden niet schoon waren en snijden ze dan bij de re excisie 1 of 2 cm weg?

Groetjes Mirjam
sporten

Re: dun melanoom maar snijranden diagnostische excisie

Bericht door sporten »

Hallo Mirjan,

Wat een vervelende ervaring heb jij met jouw dermatoloog, erg jammer.
Het lijkt mij heel normaal, dat de dermatoloog de uitslag mondeling bespreekt met zijn patient.
Ik weet uit ervaring, dat het zo belangrijk is, als je goede informatie krijgt, het overdondert je toch al zo.
Normaal is het zo, dat er tot een breslowdikte van 2mm er 1 cm aan beide kanten gesneden wordt.

Ik neem aan, dat elke situatie verschillend is.
Bij mij er is in totaal 4,2 cm verwijderd ( melanoom van 1 mm dikte).
Ik heb zelf geen ervaring met een melanoom waarvan de snijranden niet schoon waren. maar wellicht zijn er andere mensen op het forum die jou nog wat info kunnen geven.

Schrijf alle vragen op die je hebt, dat werkt wel zo prettig, als je een gesprek hebt met de chirurg.

Ik wens je alle goeds toe a.s. donderdag.

Ineke
stokkie

Bericht door stokkie »

Hoi.

nou de dermatoloog gaf het telefonisch door omdat hij de uitslag nog noet verwacht had. Had eigenlijk pas de 13e weer gesprek.
Hij zei ook dat hij daarom belde want amders zou ik zo schrikken als de chirurg ineens zou bellen.
normaal geeft hij het dus wel mondeling door idd.
maar feit blijft wel dat het lastiger praat als je hem niet even aan kunt kijken.
ik ben al vragen aan het opschrijven voor de chorurg want er schieten steeds meer vragen naar binnen.

wat hebben ze veel weggehaald bij jou dan. Had dat een speciale reden?

Groetjes Mirjam
sporten

Bericht door sporten »

Hoi Mirjan,

Jouw diagnostische excisie was toch al 3 weken geleden en hij had de uitslag nog niet verwacht !!!
De uitslag duurt nooit langer dan maximaal 2 weken.

Ik heb aan de chirurg bij de controle gevraagd naar de operatie, hoelang zij bezig waren geweest etc.
Toen vertelde hij dat er 4.2 cm verwijderd was en dat zij het over een lengte van 8.4 cm hadden gedaan ( op mijn scheenbeen).
Ik heb enorm geluk gehad, want er zou een huidtransplantatie moeten plaatsvinden en dat heeft de chirurg niet gedaan, ben haar daar nog altijd dankbaar voor ( = 2 jaar geleden gebeurt ).
Het lidteken valt mij ook enorm mee, al vanaf het begin.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust, daar is het forum voor.

Groetjes,

Ineke
stokkie

Bericht door stokkie »

Pfff groot litteken.... fijn dat het zonder transplantatie kon...

nou ik zou woensdag de uitslag krijgen en de hechtingen zouden dan verwijderd worden.
ik kwam daar dus en hechtingen eruit gehaald, toen vertelde hij dat ze niet zeker waren over de uitslag en dat het weefsel doorgestuurd was naar een ander ziekenhuis. Toen hebben we een afspraak gepland op de 13e en dan zou ik de uitslag dus pas krijgen en gelijk de uitslag van de echo van vrijdag.
maar toen belde hij dus donderdag al.

snap je het nog haha. Loopt allemaal heel raar.
Plaats reactie