plaveiselcelcarcinoom in long

Discussie over plaveiselcelcarcinoom
Gesloten
KeesdeGraaf

plaveiselcelcarcinoom in long

Bericht door KeesdeGraaf »

Een kennis van mij vertelde dat bij haar een plaveiselcelcarcinoom is gevonden in haar long.
Daar had ik nog nooit van gehoord en kon haar dus ook niet veel verder helpen.
heeft iemand daar ervaring mee?
Wat zijn dan je overlevingskansen? Zij krijgt nu bestralingen.

Kees de Graaf
marti

Re: plaveiselcelcarcinoom in long

Bericht door marti »

Beste Kees,
Naar mijn weten: plaveiselcelcarcinoom gaat uit van de toplaag van huid of slijmvliezen. Het is volgens mij ook de meest voorkomende soort bij longkanker. Bij longkanker probeert men eerst een gedeelte van de long weg te halen, daarna eventueel bestraling. Als dat niet mogelijk is, bestraling en/of chemo.

Ik heb ergens gelezen dat er ook nieuwe medicijnen zijn die de toevoer van bloedvaten remmen naar de tumor zoals avastin. Ik weet niet of en hoe succesvol dat is, en of dat experimenteel is.

groeten
Marti
jan_035

Re: plaveiselcelcarcinoom in long

Bericht door jan_035 »

Plaveiselcellen zijn gelaagde cellen die de bedekkende en beschermende laag vormen van huid en met de buitenwereld in verbinding staande holten.

Ontaarding kan leiden tot plaveiselcelcarcinoom (Engelse term: squamous cell carcinoma)
Gezien de diverse locaties (organen) waar plaveiselcellen voorkomen, zijn er ook diverse vormen van plaveiselcelcarcinoom:
huid, mond, keel, slokdarm, long, baarmoederhals, vagina, blaas. Uiteraard zijn niet alle kankers op deze locaties plaveiselcelcarcinomen.

Het natuurlijke beloop, de uitingsvormen, de wijze van diagnostiek en de behandelmogelijkheden etc. verschillen per locatie.
In dit forum beperken we ons tot het plaveiselcelcarcinoom van de huid.

Jan
Gesloten