Ik ben Suus en ik heb 24 dec te horen gekregen dat ik een melanoom had op mijn rechter bovenbeen, Breslow dikte 0,75mm. Ik kwam binnen om hechtingen te laten verwijderen toen men zei 'oh u krijgt nog de uitslag'. Ik was met deze moedervlek naar de dermatoloog gegaan omdat ik een paar lelijke moedervlekken had die ik wel weg wilde hebben, en deze was naast lelijk ook a-typisch vond ik zelf. Maar ik dacht er niks van. Toen de assistent ook zo rustig de uitslag ging opzoeken verwachtte ik dan ook een goede uitslag. Maar ze haalde er een arts bij. Die kwam binnen, zei haar achternaam en 'het is niet goed, een melanoom'. Terwijl ik door de grond zakte, zei ze er meteen achteraan dat de prognose heel gunstig is, want dikte maar 0,75 mm en dan leeft na 5 jaar nog 98%. Ik moet wel een reexcisie en het zou een lelijke plek worden en ik moet eerst 3 weken wachten op de ingreep en daarna twee weken op de uitslag, maar verder moest ik me niet druk maken, want zij had nog nooit iemand met zo'n dunne melanoom na reexcisie terug gehad in haar praktijk met een slechte uitslag. Ook zei ze 'we achten het daarom ook niet nodig om uw longen te bekijken of onderzoek naar de lymfeklieren te doen'.
Ik was met stomheid geslagen. Ik heb nog net uit kunnen brengen dat ik dan nu al mijn moedervlekken wilde laten bekijken. Dat kreeg ik voor elkaar, de arts zei dat ze dit dan 'voor mijn gemoedsrust wel wilde doen'. Ze heeft inderdaad mijn benen, voeten en torso aan voor- en achterkant helemaal nagekeken. Op mijn schouderblad wees ik haar een 'blue naevus' aan die er sinds een jaar of zo zit. 'Die haal ik nu weg' zei ze, 'voor uw gemoedsrust wederom', want de kans dat u twee melanomen heeft is echt heel klein'. Op 4 januari krijg ik van deze biopsie de uitslag. Ik heb ook net zo lang gezeurd tot ik wel een longfoto mocht laten maken, daarvoor kan ik meteen na kerst een afspraak maken. De reexcisie kon ook poliklinisch zei ze, bij dezelfde dermatoloog die de moedervlek had verwijderd (en mij toen vertelde dat ze absoluut geen melanoom vermoedde). Dat hoefde pas over 3 weken, want met mijn melanoom had het geen urgentie.
Al met al ben ik heel erg geschrokken. Ook al zei men direct dat de prognose heel gunstig is, 'dat de kans 98% is dat ik er over 5 jaar nog ben' vind ik wat karig. Want: zijn dat dan ziektevrije jaren? Ze had alleen cijfers paraat over mortaliteit, maar niet over morbiditeit zei ze. Ook dat ze niet eens aan mijn lymfeklieren hebben gevoeld (kleine moeite) vind ik heel vreemd. Daarnaast heeft ze bij de inspectie van mijn lijf op overige plekken mijn armen overgeslagen en ik zag vandaag een moedervlek op mijn onderarm die ik zelf zou classificeren als a-typisch. Dat ga je dan doen he, je vertrouwt opeens niks meer. Ik heb sinds het nare bericht allerlei sites bekeken over 'thin melanoma' en heb daaruit begrepen dat ik mijn pathologie rapport moet opvragen en moet uitzoeken wat het Clarks level van mijn melanoom is, de 'mitotic rate' en of ie 'ulcerous' was. Met dit rapport wil ik een second opinion bij het AVL, wat vinden jullie daarvan?
Iedereen zegt tegen me dat het een goed teken is dat bij mij gewoon de standaard procedure wordt gevolgd en dat het feit dat ze poortwachterprocedure onnodig vinden ook alleen maar goed is, maar ik weet het niet. Ik heb het idee dat ik door deze dermatoloog als een statistiek ben behandeld en te woord gestaan. En ik vond haar ook niet heel secuur omdat ze dus de lymfen niet heeft gevoeld en mijn onderarmen heeft overgeslagen. Ik weet dat ik geen enkele garantie kan krijgen, maar die second opinion, een lymfe check up, een thoraxfoto en grondige inspectie van alle moedervlekken wil ik doorzetten. Ook ga ik voor het controletraject liever naar het AVL want die hebben een afdeling 'melanoom'. Wat vinden jullie? En wat hebben jullie gedaan om in die weken dat je op reexcisies en uitslagen zitten te wachten, jezelf niet gek te maken? Ik ben heel bang ondanks dat ze met een enorme stelligheid zei dat mijn prognose 'een van de meest gunstige' is

Zou het fijn vinden om van iemand bericht te krijgen. Mijn vrienden en familie zijn lief, maar allemaal erg optimistisch en zij hebben ook niets over melanoom gelezen. Ik durf hen haast niet te zeggen dat je ook met thin melanoma (kleine) kans hebt op een slechte afloop (ziekte of erger), ook al is dat dan bijvoorbeeld pas over 10 jaar. Ik ben begin 30 en deze diagnose voelt als een zwaard van Damocles. Wat me wel iets opfleurde was dat ik dit onderzoek tegen kwam op meerdere sites:
http://www.chemotherapyadvisor.com/20-y ... le/232405/
Groetjes, fijne 2e kerstdag en sterkte allemaal!!