Melanoom op arm
-
Melanoom op arm
Mijn vrouw is anderhalve week geleden bij de dermatoloog geweest. Nu heeft de dermatoloog van twee moedervlekken gezegd, dat deze eruit moeten omdat ze onrustig zijn. Bij een moedervlekje op haar rechter bovenarm was ze minder enthousiast. Deze moest er zo snel mogelijk uit. Echter deze wordt meteen 2x2x2 cm weg gesneden. Ik had gelezen dat altijd eerst heel klein wordt weg gesneden om dan vast te stellen of het een melanoom is. Mijn vrouw en ik maken ons nu grote zorgen. Ook klaagt mijn vrouw dat ze pijn in haar arm heeft. Ik hoop dat mogelijk inbeeldingen zijn omdat ze bang is maar ik wordt ook bang. Het moedervlekje is nog geen 3 milimeter in doorsnee. Kan de chirurg al iets zeggen over een melanoom/moedervlekop het moment dat hij deze weg snijdt?
Re: Melanoom op arm
Hallo,
Ik kan mij voorstellen, dat jullie geschrokken zijn.
De dermatoloog kijkt altijd met een z.g. dermatoscoop. Dit vergroot vele malen de betreffende moedervlek en mede op grond daarvan bepaalt hij wat te doen.
De dermatoloog moet wachten tot hij de uitslag binnenkrijgt van de patholoog. Dit duurt toch al gauw 1 week.
Ik moest 2 weken wachten.
Je schrijft dat de chirurg de moedervlek heeft verwijderd ??? is dit niet de dermatoloog geweest ??
Ik neem aan, dat jullie dermatoloog jullie toch wel heeft geinformeerd ? hoe e.e.a. verder gaat ?? of in het gunstige geval gebeurt er niets meer, want misschien is er niets aan de hand !
Als je vrouw pijn heeft in haar arm, zou ik toch even de dermatoloog bellen. Hebben jullie geen instructie meegekregen ??
Ik ben benieuwd hoe e.e.a. afloopt ? houden jullie ons op de hoogte ?
Geniet maar lekker van deze zonnige dagen.
Met liefs,
Ineke
M
Ik kan mij voorstellen, dat jullie geschrokken zijn.
De dermatoloog kijkt altijd met een z.g. dermatoscoop. Dit vergroot vele malen de betreffende moedervlek en mede op grond daarvan bepaalt hij wat te doen.
De dermatoloog moet wachten tot hij de uitslag binnenkrijgt van de patholoog. Dit duurt toch al gauw 1 week.
Ik moest 2 weken wachten.
Je schrijft dat de chirurg de moedervlek heeft verwijderd ??? is dit niet de dermatoloog geweest ??
Ik neem aan, dat jullie dermatoloog jullie toch wel heeft geinformeerd ? hoe e.e.a. verder gaat ?? of in het gunstige geval gebeurt er niets meer, want misschien is er niets aan de hand !
Als je vrouw pijn heeft in haar arm, zou ik toch even de dermatoloog bellen. Hebben jullie geen instructie meegekregen ??
Ik ben benieuwd hoe e.e.a. afloopt ? houden jullie ons op de hoogte ?
Geniet maar lekker van deze zonnige dagen.
Met liefs,
Ineke
M
-
De dermatoloogmoet m nog verwijderen. Maar ik vind het verontrustend dat deze meteen zo veek en zo diep wegsnijd zonder dat het is bekeken door de patholoog
Een jaar geleden had ik ook een melanoom op mijn arm. Nadat de dermatoloog er even naar had gekeken was hij er ook al van overtuigd dat het om een melanoom ging. Deze is toen meteen verwijderd, maar niet 2 cm eromheen. Het werd een litteken van ongeveer 2 cm, dat wel, omdat ze iets ruimer moeten snijden om het ook netjes dicht te hechten. Eerst is hij onderzocht, en het bleek om een melanoom te gaan kreeg ik twee weken daarna te horen. In die twee weken wachttijd (vreselijk!!) kreeg ik ook allerlei pijnen. Pijn in mn arm, onder mn oksel, in mn nek. Allemaal spanningen.
Weet je zeker dat de dermatoloog hem meteen zo ruim weghaalt? Bij mij is dat pas een paar weken na de diagnosestelling gebeurd.
Hoe dan ook, erg veel sterkte voor je vrouw en ook voor jou. Dit is een rottijd. Dat wachten, of het om een melanoom gaat, en dan die zenuwslopende uitslag van de Breslow score. Hetgeen wat je gewoon niet moet doen is te veel googelen, ik werd er alleen maar naar van. Nogmaals, sterkte!
Weet je zeker dat de dermatoloog hem meteen zo ruim weghaalt? Bij mij is dat pas een paar weken na de diagnosestelling gebeurd.
Hoe dan ook, erg veel sterkte voor je vrouw en ook voor jou. Dit is een rottijd. Dat wachten, of het om een melanoom gaat, en dan die zenuwslopende uitslag van de Breslow score. Hetgeen wat je gewoon niet moet doen is te veel googelen, ik werd er alleen maar naar van. Nogmaals, sterkte!
Bij de publicaties onder het vakje "nieuws"van Stichting melanoom vind je de Europese richtlijn voor behandeling melanoom. Hierin staat beschreven dat bij een biopsie de tumor wordt uitgesneden.Pas nadat de patholoog de diagnose melanoom heeft geconstateerd, wordt er een ruimere excisie verricht. Er staat ook te lezen dat er bij voorkeur een dermatoloog, en zeker een patholoog bij betrokken moet zijn met ruime ervaring in melanoom. Ik vraag mij af of je vrouw onder behandeling is van een arts met ruime ervaring in melanoom? Ook het pathologisch verslag moet aan een aantal richtlijnen voldoen, alles staat na te lezen in bovenstaand artikel, ik zou dit goed nalezen en opvolgen.
Marti
Marti