Moedervlek nu melanoom

Symptomen van een melanoom
draats

Moedervlek nu melanoom

Bericht door draats »

Ik ben 27 jaar en al ongeveer 10 jaar onder controle betreft mijn moedervlekken. Ik heb er al een stuk of 9 moeten laten verwijderen. Deze waren altijd ok. Op één keer na, deze had slechts onrustige cellen en was niet kwaadaardig. Ik heb nogal veel moedervlekken en schijnbaar volgens de artsen een nogal bond patroon.
Vorige week woensdag moest ik mijn hechtingen er uit laten halen en kreeg ik de uitslag te horen van een moedervlek die verwijderd was. Ik ging er vanuit dat het wel weer niks zou zijn. Ik kreeg echter het nieuws dat het een melanoom betrof. Hoe cliché, je denkt dit overkomt mij toch niet!
De dokters vertelde mij hoe vervelend het nieuws wel niet was en de verpleegster vertelde een collega bij het maken van een vervolg afspraak hoe erg het wel niet was. Ik dacht op het moment zelf het plekje is nu toch weg? Ik was overrompeld en heb niks gevraagd.
Pas toen ik buiten liep begon ik mij zorgen te maken, vooral door de reactie van de dokters en de verpleegster.
Ik moet volgende week terug om de huid om het verwijderde plekje ook weg te laten halen en nog twee andere moedervlekken. Ik kon als ik nog vragen had deze dan ook stellen.
Misschien dat jullie mij alvast kunnen helpen bij een paar die ik en mijn partner hebben opgesteld voor de dokter. Alvast Bedankt!

- Wat houdt een melanoom in?
- Is dit altijd kwaadaardig?
- Is na het wegsnijden van deze plek het nu ook echt weg, of kan het gewoon terug komen?
- Is de kans nu groter dan het sneller en meer terug komt?
- Wat houdt het nu helemaal in, moeten we ons nog meer zorgen maken?
- Is er iets wat jij en ik kunnen doen om het te voorkomen?
- Kunnen we bij iets verdachts bellen of direct langs komen?
- Kan ik plekjes in de gaten houden, zo ja… waar kan ik het aan zien en wat moet ik in de gaten houden?
Rial

Re: Moedervlek nu melanoom

Bericht door Rial »

Hallo,

Ik kan mij voorstellen toen je weer buiten stond, dat je vol zit met vragen. Maar goed dat je dit forum hebt gevonden.
Goed voorbereid zijn met een vragenlijst kan je al veel vragen/onzekerheden bij je weg nemen.
Maar wat betreft jou vragen;
Een melanoom is altijd kwaadaardig.
Of na het wegsnijden alles weg is, weet je niet dat zal de tijd leren. Er kunnen al uitzaaiingen zijn (soort satellietjes) die over een paar maanden maar kan ook over jaren zich pas openbaren. Deze zijn nog heel klein en nog niet actief en ook niet zichtbaar op scan of echo. Dit alles is wel afhankelijk van de Breslow dikte, dus de dikte van het melanoom zelf. Als je deze niet weet moet je dit zeker even vragen. Ook zou ik vragen of er een onderzoek wordt gedaan naar de poortwachtersklier. Dit is de laatste klier voor je lymfeklier (in lies, oksels of hals).
Aan onrustige moedervlekken kun je zelf niets doen alleen heel goed opletten of ze veranderen van kleur of grootte. En natuurlijk niet verbranden in de zon.
Ik zou ook even vragen, als er weer onrustige cellen zitten in het nog opnieuw weg te halen stukje huid rondom het oorspronkelijke melanoom, verder onderzoek middels echo en /of MRI/CT/PET scan.
Om welke tijd controle?
Als je iets verdachts opmerkt, altijd bellen.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt, ik snap ook dat zoiets erg koud op je dak valt, maar goed voorbereid zijn is ook voor je zelf beter. Ook goede informatie is te vinden op de site van Stichting Melanoom.

Maar laat je ook niet teveel afschrikken van wat er nu allemaal op je af komt. Bij mij is 6 jaar geleden een melanoom ontdekt, deze is helaas al wel 2x in de buurt van het litteken uitgezaaid. Maar nu is het wel al weer 2,5 jaar rustig en dat geeft weer vertrouwen.

Sterkte met alles,

groet Ria
draats

Bericht door draats »

Bedankt Ria! Ik denk dat een gesprek met de arts en de uitslag veel zal opklaren. Ik zal mijn vriend ook meenemen. Je antwoord verklaart in ieder geval al veel.
majel

Bericht door majel »

Hey hallo!
Ben benieuwd hoe het gaat en als je natuurlijk
Goede uitslagen hebt!
draats

Bericht door draats »

Hi, het was goed gegaan. Hij zat gelukkig niet diep. Dus geen dikke breslow dikte. De artsen waren alleen nog al ongevoelig en weinig geinteresseerd. Nu wel een mooi groot litteken op mijn rug. 2 augustus terug voor controllen. Gr. Danielle
draats

Bericht door draats »

Na heb ik sinds een week of 2 een knobbel bij mijn lies, vanmiddag naar de huisarts. Hoop dat het gewoon een kliertje is. Maak mij nu wel weer druk.
Is er iemand die wel eens na ongeveer 4/5 maanden na verwijdering melaan (met iets van breslow dikte 1mm) een knobbeltje in de lies heeft gevonden?
majel

Bericht door majel »

oh jeetje wat spannend zeg! bah!
ik had dacht ik ook dikke klieren in de lies, heb ik na laten voelen
en dat zat te hoog, klieren zitten meer naar het bovenbeen toe ofzo?
nou gelukkig maar!
Laat ie even weten hoe het is gegaan?
groetjes Majel
Patricia

Bericht door Patricia »

Vervelend, weer onzekerheid. Een knobbeltje in de lies kan allerlei oorzaken hebben. Ik zou het in ieder geval laten onderzoeken om zekerheid te krijgen. Door een echo met punctie kunnen ze dit onderzoeken.
Ik vond dit voorjaar in mijn lies, nog net onderin mijn buik, een knobbeltje ( 5 jaar eerder was een moedervlekje op mijn buik weggehaald dat een melanoom bleek te zijn van 0,9 mm dikte). Helaas bleek het knobbeltje een uitzaaiing te zijn. Inmiddels zijn al mijn lieslymfeklieren verwijderd aan die zijde. Het gaat weer goed met me en volgende week de eerste controle ct scan. Dat is wel weer spannend.
Veel succes en hopelijk heb je snel duidelijkheid.
RonD

Bericht door RonD »

Mijn advies aan een ieder als er een melanoom is weggehaald: neem geen enkel risico, laat echt geen tijd verloren gaan zodra je een knobbel - bultje of wat dan ontdekt dat afwijkt van je normale huid. Het is niet leuk, maar je zit nu eenmaal in een risico-groep waarvan de ziekte je potentieel binnen een jaar sloopt en dus is tijdige behandeling heel belangrijk. Liever een keertje te veel naar het ziekenhuis zodat je op tijd erbij bent dan aan de dure medicatie om nog een paar maandjes aan je leven toe te kunnen voegen. Excuus voor de wat straffe formulering, zoals je zult begrijpen was ik er zelf dus niet tijdig bij..
Groeten en sterkte,

Ron
Mad18

Bericht door Mad18 »

Beste Draats,

Hoe gaat het nu met je??

Precies wat Ron zegt, beter teveel voor (extra controle) naar het ziekenhuis gaan, dan 1keer te weinig.
Melanoom is en blijft onvoorspelbaar.. Eenmaal is uitgezaaid,..

Sterkte,
Lotgenoot (ben 20jaar).
Plaats reactie