Zon en zee

Oorzaken en risico's van een melanoom
Plaats reactie
Anna

Zon en zee

Bericht door Anna »

Afgelopen jaar ben ik geconfronteerd met een melanoom aan een teen. Een locatie waar zon geen kans heeft gehad. Ik voel me prettig in de zon en de zon geeft me energie. Ik heb eigenlijk altijd voor bescherming gezorgd en blijf dat natuurlijk doen. Ik vraag me af of er mensen zijn, bij wie een stukje huid (regelmatig) verbrand is geweest en die dán een melanoom hebben gekregen. Anna
gerarda

Re: Zon en zee

Bericht door gerarda »

Beste Anna,

Bij mij is een nieuw vlekje ontstaan midden op mijn onderarm , een plaats waar de zon loodrecht op schijnt en ongetwijfeld vaak verbrand in mijn kindertijd. Het begon als een sproetje , en verkleurde en werd dikker .

Toen ik voor controle ging op aanraden van een vriendin bleek het een melanoom.

Ik woon in Zwitserland en ben nadat er een 2e melanoom werd ontdekt bij de 6 maandelijkse controle op mijn rug voor een Second opinion in het AVL gegaan en diversen vragen gesteld .

Het komt ook voor onder voeten, zoals in jouw geval, of in het lichaam zelf , vagina bv. Plaatsen waar geen tot nauwelijks pigmentcellen aanwezig zijn en zonlicht komt . Eigenlijk kunnen ze daar ook niet goed op antwoorden .

Ik heb wel mijn kinderen ook laten controleren in Zwitserland, hier komt ook veel melanoma voor. Zij heeft ze al de moedervlekken laten zien die ze nu hebben en in de gaten moet houden oa heeft 1 van mijn kinderen een klein moedervlekje onder zijn voet waar zij op attendeerde .

Ik blijf nu onder controle in een Academisch ziekenhuis hier in Zwitserland en vorige jaar hebben ze ter preventie 2 nieuwe kleine plekjes weggehaald. Deze waren goed.
Anna

Re: Zon en zee

Bericht door Anna »

Hallo Gerarda,

Dank voor je reactie.
Soms is het maar goed dat je door anderen aangespoord wordt om iets na te laten kijken. Daardoor ben je nu in ieder geval op de hoogte van de risico's en kan je erger wellicht voorkomen. Ik heb zelf inmiddels veel vragen gesteld in regionaal ziekenhuis en Daniel den Hoed. Het heeft me veel informatie opgeleverd, maar ook weer nieuwe vragen. Tja, het blijft lastig om oorzaken, gevolgen en behandelingen tav kanker duidelijk te krijgen. Mij is in ieder geval duidelijk dat we nog lang niet voldoende weten en dat onderzoek noodzakelijk blijft.

Overigens helpt het mij om foto's te hebben van moedervlekken op mijn lichaam. Daarmee check ik wel eens of een moedervlek er eerder ook al in een bepaalde vorm/grootte was. Heel handig.

Ik wens je veel succes om de vlekjes bij jezelf en de kinderen in de gaten te houden,
Plaats reactie