Zwanger worden en erfelijkheid (FAMMM)

Discussie over melanoom
Plaats reactie
Loesv

Zwanger worden en erfelijkheid (FAMMM)

Bericht door Loesv »

Beste lezer,

Ik ben op zoek naar informatie en ervaringen over zwanger worden met FAMMM (Familial Atypical Multiple Mole Melanoma Syndroom).
Ik ben eind twintig en heb FAMMM. Ik heb zelf al drie keer een melanoom gehad, maar het belemmert me helemaal niet in het dagelijks leven. Ik wil over een aantal jaar kinderen en ik twijfel of dit mij dwarsboomt om via de natuurlijke weg zwanger te worden.

Heb jij ook in deze situatie gezeten? Dan ben ik benieuwd of jij hier ook over na hebt gedacht en wat jouw overwegingen waren!
Veel algemene informatie over zwanger worden en erfelijkheid gaan over heftige ziektes met veel impact (denk aan Huntington). FAMMM is toch vrij zeldzaam dus ik kan moeilijk verhalen van anderen vinden op het internet. Ik weet ook niet of er überhaupt een mogelijkheid is om een IVF traject in te gaan met FAMMM als achterliggende oorzaak. Mocht het allemaal wat concreter worden, dan ga ik ook wel een gesprek aan met de huisarts/klinisch geneticus.

Wat is FAMMM?
Met deze erfelijke afwijking heb je een verhoogde kans op een melanoom; statistisch 70% kans dat je in je leven een melanoom krijgt. Later in je leven heb je ook verhoogde kans op andere soorten kanker, zoals alvleesklierkanker. FAMMM is autosomaal dominant erfelijk, dus de kans dat je kind het heeft is 50%.
marijke

Re: Zwanger worden en erfelijkheid (FAMMM)

Bericht door marijke »

Beste Loes,

Ik heb je verhaal gelezen en zie dat je nog geen reactie ontvangen hebt.
Het Forum is niet meer zo erg actief. Er is ook nog een andere manier om in contact te komen met mensen die misschien in dezelfde situatie zitten of zaten. Dit is de besloten kennisgroep van Stichting Melanoom op Face Boek. De mensen die lid willen worden moeten ook echt tot deze groep behoren en is voor buitenstaanders niet toegankelijk. Je zou het kunnen proberen omdat hier veel meer activiteit is en meer mensen die het lezen.
Via de website van Stichting Melanoom kun je je aanmelden.

Inderdaad wat je zegt, mocht het zover komen zal je dit met een arts bespreken, maar ik kan ook begrijpen dat je eens wilt praten met mensen in dezelfde situatie.

Wens je sterkte en hoop dat je iemand vind waar je mee kunt praten.

Met vriendelijke groeten, Marijke
Plaats reactie