door Mvdw » zo 17 mei 2015, 09:57
Beste suzan,
Wat een onzekerheid en hectiek waar we in terecht zijn gekomen!
Vorig jaar heb ik maanden gespendeerd aan medische documenten over het melanoom.
Tevens werd ik in eens veel gebeld door mijn schoonzus, haar moeder heeft al meer dan 10 jaar melanoom fase 4. (Doet in AVL mee aan proefonderzoeken)
Bij ons;
A, de eerste dermatoloog was (achteraf gelukkig) zo laconiek dat hij lachend zei u heeft melanoom en direct wegliep. Samen met zijn arts in opleiding. Het woord kanker was nog niet uitgesproken. Enkel ik zie u over 3 maanden.
B, de chirurg die de tumor weghaalde was heel open eerlijk en meelevend (kende mijn vader) en had direct contact gezocht met het dichtstbijzijnde centrum ziekenhuis
C, centrumziekenhuis gaf advies. Geheel okseltoilet (alles eruit) en eventuele aanvullende therapie (chemo)
D, mijn man zei direct en als ik geen chemo wil!
E, chirurg zei dan praat u over leven en dood.
F, Hij zei nog iets heel belangrijks.... Zo fijn achteraf.... Ik heb gesproken met iemand die een beetje speerpunt melanoom heeft qua kennis.... Ik heb nog nooit met losse cellen bij melanoom te maken gehad.. Bij borstkanker monitoren we ze... Bij melanoom weet ik het niet.
G na de telefoontjes met mijn schoonzus... Die aandrong op een van de 7 melanoomcetra ter wereld zit hier in ons land.
H, de chirurg in het streekziekenhuis was blij toen ik zei, ik weet voldoende ik wil een secondopinion.
Bij AVL te Amsterdam.
I, mijn man stond ondertussen ingepland 27 mei 2014 okseltoilet.. Goede week later op dat moment.
F, binnen 1 werkdag hoorden we van AVL u mag komen uw dossier is hier al beoordeeld,
G, 2 dagen na het weekend zaten we bij de chirurg in Amsterdam
H, eerste woorden. Het is maar goed dat u een second opinion heeft aangevraagd! Wij denken er heel anders over!
Opereren is goed als het bewezen is dat het een gunstig verloop heeft op een ziekte! Maar bij melanoom is dat helemaal niet een bewezen feit! De risico's dat er oedeem ontstaat en de ongemakken daarmede zijn daar in tegen wel bewezen.
En in jullie geval spreken we over cellen.
I, afspraak operatie afgebeld
J, chirurg streekziekenhuis bij een controle die week nog gesproken, hij was niet gerust, maar wel eerlijk, als ik het was zou ik het toch doen... Het okseltoilet,
..... Geloof me toen stond de wereld even op zijn kop..... 2 artsen. ....zo verschillende besluiten...
Steeds duidelijker werd dat melanoom een verraderlijk ding kan zijn... En dat streekziekenhuizen of centra er heel weinig in de praktijk mee van doen hebben... Inmiddels pathologische proefschriften en sites bekeken.
1 ding werd me heel duidelijk .... De bevindingen van de patholoog en de mondigheid van de betrokkenen .... Zijn van doorslag gevende betekenis ... Hoe een traject wordt ingezet... En derhalve in mijn ogen kunnen ze cruciaal zijn in een vervolg cq goede aanvang..
K, het is dus ook gebleken dat in ons geval zelfs AVL en VU overleg hebben gepleegd op pathologisch gebied... Het oorspronkelijke weefsel is opgestuurd en door 2 Nederlands beste pathologen onderzocht...
En zij twijfelde.
Toen ik dit deelde met de chirurg van het streekziekenhuis, die natuurlijk uit moet gaan van wat een patholoog hem had verteld..... Was het helemaal duidelijk.....
Hij zei AVL volgen.... Blijkbaar lopen ze daar toch voor op kennis...
Suzan.... Volg je hart.... Maar ik zeg 2 weten meer als 1...
Heel veel sterkte Monique.
Melanoom fase 3a